
Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny organizuje serię webinariów poświęconych tematyce różnorodności, sprawiedliwości i włączenia (DEI) w organizacjach pozarządowych. Webinaria skierowane są głównie do przedstawicieli organizacji pozarządowych i będą prowadzone przez ekspertki z wieloletnim doświadczeniem w sektorze społecznym.
Dlaczego o DEI*?
* ang. Diversity, Equity, and Inclusion (różnorodność, sprawiedliwość i włączanie)
Tematy różnorodności społecznej, integracji, wyrównywania szans czy przeciwdziałania wykluczeniu są w sektorze pozarządowym obecne od dawna. Organizacje aktywne w tych obszarach często specjalizują się w pracy z konkretnymi grupami, działając na ich rzecz w swoim środowisku. Oczywiście, wiele organizacji zostało powołanych do realizacji innych, nie mniej ważnych, celów i tematyka różnorodności zdaje się ich na co dzień nie dotyczyć.
DEI to podejście, które zyskuje na popularności w różnych sektorach – też dlatego, że niesie ze sobą konkretne korzyści. Badania ze świata biznesu zwracają uwagę na to, że szeroko rozumiana różnorodność społeczna może być istotnym czynnikiem wzmacniającym organizację i wspierającym jej rozwój. Zespoły i organizacje, które są zróżnicowane, a jednocześnie sprawiedliwe i włączające, są bardziej kreatywne, lepiej odpowiadają na wyzwania oraz potrzeby różnych grup odbiorczyń i odbiorców. Co ważne – do takich zespołów chętniej i na dłużej dołączają nowe, utalentowane osoby.
Niezależnie od tego, jakimi tematami zajmujecie się na co dzień, z jakimi grupami pracujecie, zachęcamy do spojrzenia na różnorodność jako potencjał w Waszych społecznościach i zespołach. Potencjał już obecny, choć nie zawsze widoczny na pierwszy rzut oka. Nasze webinaria są wprowadzeniem do tematu DEI i podpowiedzią, jak zwiększać inkluzywność i sprawiedliwość społeczną w miejscu pracy i działaniach organizacji, odpowiadając jednocześnie na związane z tematem różnorodności wyzwania.
Ekspertki
Do współpracy w ramach cyklu zaproszono ekspertki, a jednocześnie praktyczki z sektora społecznego, od lat zajmujące się tematyką DEI, przeciwdziałania dyskryminacji i zapewniania dostępności.
Osobami prezentującymi będą:
- Martyna Markiewicz – trenerka, członkini Zarządu Ashoki w Polsce, liderka DEI na poziomie europejskim Ashoki. Wspiera sieci, organizacje i osoby, które dążą do zmiany społecznej, koncentrując się głównie na obszarach równości płci oraz różnorodności, włączenia i sprawiedliwości społecznej. Stworzyła i prowadzi międzynarodowy proces edukacyjny Ashoki na temat relacji DEI ze zmianą społeczną: Diversity, Equity and Inclusion Learning Journey.
- Karolina Kędziora – radczyni prawna, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego, certyfikowana trenerka antydyskryminacyjna. Współautorka wielu publikacji dot. prawnej ochrony przed dyskryminacją i mobbingiem. Doradza biznesowi, urzędom, organizacjom pozarządowym i uczelniom w zakresie efektywnych form przeciwdziałania dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu i mobbingowi.
- Anna Żórawska – prezeska Fundacji Kultury bez Barier. Trenerka oraz współautorka dokumentów i poradników z zakresu dostępności, konsultantka dokumentów strategicznych dla polityk miejskich. Inicjatorka Sieci Liderów i Liderek Dostępności, organizatorka oraz producentka Festiwalu Kultury bez Barier. Członkini Rady Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Harmonogram wydarzeń
Uczestniczyć można zarówno w całym cyklu, jak i w wybranych spotkaniach. Pierwsze z nich rusza jutro, 31 stycznia. Na każde spotkanie obowiązuje osobna rejestracja.
- Webinarium: DEI w NGO – dlaczego warto i od czego zacząć?
- Ekspertka: Martyna Markiewicz
- Data: 31 stycznia 2024 r. (środa)
- Godziny: 11:00-12:00
- Więcej informacji i link do rejestracji.
- Webinarium: Standardy antydyskryminacyjne w NGO
- Ekspertka: Karolina Kędziora
- Data: 14 lutego 2024 r. (środa)
- Godziny: 11:00-12:00
- Więcej informacji i link do rejestracji.
- Webinarium: Standardy dostępności w NGO
- Ekspertka: Anna Żórawska
- Data: 21 lutego 2024 r. (środa)
- Godziny: 11:00-12:00
- Więcej informacji i link do rejestracji.