|

Zwiększanie atrakcyjności sektora rolnego. Raport

W obliczu rosnących wyzwań związanych z bezpieczeństwem żywnościowym, zmianami klimatycznymi i spadkiem zainteresowania zawodem rolnika, konieczne staje się nowe spojrzenie na rolę rolnictwa w społeczeństwie.

Grupa tematyczna Europejskiej Sieci WPR ds. docenienia szerszego wkładu rolników w społeczeństwo (GT), skupiająca ekspertów, praktyków i przedstawicieli instytucji unijnych, po raz drugi zebrała się, by wspólnie wypracować sposoby na skuteczniejsze promowanie rolnictwa – nie tylko jako zawodu, ale i jako fundamentu zrównoważonego rozwoju oraz więzi społecznych. Spotkanie zaowocowało konkretnymi propozycjami działań, które mogą realnie przyczynić się do zmiany postrzegania rolnictwa w Europie.


Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia przedstawiciela Komisji Europejskiej (DG AGRI), który podkreślił znaczenie zwiększenia atrakcyjności zawodu rolnika, zwłaszcza w oczach młodych ludzi, a także wagę bezpieczeństwa żywnościowego w kontekście globalnej niestabilności.

Następnie członkowie GT przedstawili efekty nieformalnych dyskusji przeprowadzonych pomiędzy dwoma oficjalnymi spotkaniami. Rozmowy te koncentrowały się wokół dwóch kluczowych zagadnień: „Wzmacnianie relacji społeczeństwa z rolnictwem” oraz „Nowe oblicze rolnictwa jako atrakcyjnej ścieżki kariery dla młodych pokoleń”.

W kolejnej części spotkania członkowie GT oraz zaproszony prelegent zaprezentowali inspirujące przykłady promocji rolnictwa – w tym poprzez storytelling oraz wykorzystanie wsparcia WPR. Wśród wyróżnionych inicjatyw znalazły się m.in.: holenderska farma de Biesterhof, będąca spółdzielnią ziemską działającą na rzecz bioróżnorodności; projekt Herenboeren, czyli innowacyjny model rolnictwa partycypacyjnego z bezpośrednim zaangażowaniem społeczności; oraz skuteczne kampanie informacyjne Flamandzkiej Sieci Krajowej w Belgii. Rolniczka i ekspertka ds. storytellingu Hannelore Akkermans opowiedziała o swojej inicjatywie Volle Grond – społecznościowym ogrodzie na dachu w Antwerpii – i podzieliła się praktycznymi wskazówkami w zakresie efektywnej komunikacji.

Dyskusja podkreśliła, jak istotne jest, aby rolnicy otrzymywali wsparcie ze strony wykwalifikowanej osoby lub społeczności, która dysponuje czasem i kompetencjami do prowadzenia działań komunikacyjnych, umożliwiając rolnikom koncentrację na ich podstawowych obowiązkach. Zwrócono także uwagę na potrzebę wsparcia finansowego w zakresie marketingu oraz na znaczenie szkoleń z komunikacji.

W ostatniej części spotkania uczestnicy pracowali w pięciu zespołach równoległych, analizując najskuteczniejsze sposoby komunikacji o rolnictwie z punktu widzenia różnych grup interesariuszy: rolników, doradców rolnych, edukatorów, urzędników administracji publicznej oraz dziennikarzy. Wykorzystując metody partycypacyjne, grupy opracowały konkretne propozycje działań, które zostały dopracowane i opublikowane na stronie grupy tematycznej.


Szczegółowy raport z drugiego spotkania Grupy tematycznej ds. docenienia szerszego wkładu rolników w społeczeństwo jest już dostępny. 

Pobierz raport [tłumaczenie PL]

Pobierz raport [oryginalna wersja EN]