
W dniu 8 października 2024 r. odbyło się I posiedzenie Grupy tematycznej do spraw podejścia LEADER. Było to pierwsze posiedzenie w nowym składzie osobowym wybranym na okres programowania 2023-2027.
Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Grupy tematycznej ds. podejścia LEADER – pan Piotr Sadłocha, przedstawiciel Polskiej Sieci LGD – Federacji Regionalnych Sieci LGD.
W pierwszym punkcie programu przyjęto Regulamin Grupy tematycznej do spraw podejścia LEADER. Na stałego zastępcę przewodniczącego GTL, spośród przedstawicieli samorządów województw, wybrano panią Elżbietę Siemiątkowską – Dyrektorkę Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W kolejnym punkcie programu pan Grzegorz Wirtek — Zastępca Dyrektora Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi podsumował wdrażanie podejścia LEADER w okresie programowania 2014-2020, w tym poinformował o utworzeniu prawie 20 tysięcy miejsc pracy na obszarach wiejskich. Następnie skupił się na rozliczeniu lokalnych grup działania z realizacji poddziałania 19.4 „Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji”. W prezentacji zobrazował, jak wygląda sytuacja z wypłatami środków z poddziałania 19.4 w skali całego kraju i poszczególnych województw. Podkreślił, że ostatni wniosek o płatność należy złożyć do 31.12.2024 r.
Kolejne tematy spotkania dotyczyły wdrażania interwencji I.13.1 - LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) w ramach PS WPR.
System informatyczny opracowany na potrzeby wdrażania Interwencji LEADER przedstawiła pani Jolanta Perkowska — Zastępca Dyrektora Departamentu Działań Delegowanych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wraz ze swoim zespołem.
Dla komponentu zarządzanie LSR zostały złożone wnioski o przyznanie pomocy we wszystkich regionach. Natomiast dla komponentu wdrażanie LSR obecnie trwa testowanie systemów PUE i CSOB z samorządami województw. Gotowość systemu PUE i CSOB do rozpoczęcia pierwszych naborów zaplanowano na 18 listopada 2024 r.
Jeśli chodzi o rolę LGD w systemie Centralnego Systemu Obsługi Beneficjenta (CSOB), to Agencja zaplanowała dla pracowników LGD szkolenia online w dwóch terminach: 7 listopada i 5 grudnia 2024 r.
W trakcie dyskusji pojawiła się kwestia rozpisania ról biznesowych w ramach CSOB na trzy stanowiska: użytkownik merytoryczny, użytkownik zatwierdzający i użytkownik zatwierdzający 2. Poddano pod rozwagę potrzebę uwzględnienia sytuacji, gdzie w LGD jest jedynie 2-osobowa obsada pracowników. Ponadto LGD zwróciły się z prośbą o udostępnienie PDF-ów wzorów wniosków o przyznanie pomocy w celu przeszkolenia potencjalnych beneficjentów w swoich regionach z zakresu wypełniania dokumentów niezbędnych do ubiegania się o wsparcie.
Pani Joanna Gierulska — Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uczestniczyła w dyskusji wspierając przedstawicieli Agencji i zapewniła, że wzory przetestowanych wniosków zostaną udostępnione grupom.
Odnośnie regulaminu naboru wniosków przewodniczący GTL zaproponował opracowanie jednego wspólnego regulaminu naboru dla beneficjentów na poziomie krajowym. Pan Łukasz Tomczak, Dyrektor Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stwierdził, że jest to cenna inicjatywa, ponieważ wytyczne, na podstawie których należy oprzeć przygotowanie regulaminu, są jednakowe dla całego kraju. W związku z powyższym przewodniczący poprosił o zgłoszenie po 2 osoby z LGD i z samorządów województw do pracy nad opracowaniem regulaminu.
Ustalono, że w pierwszej kolejności regulamin zostanie przygotowany przez LDG-y i przekazany do dalszej konsultacji do przedstawicieli grupy roboczej przy Konwencie Marszałków Województw RP.
Następnie pani Beata Rodak — Naczelnik Wydziału Aktywizacji Obszarów Wiejskich Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi — odniosła się do pytań i wątpliwości nadsyłanych do resortu przez LGD dotyczących wdrażania interwencji LEADER. W prezentacji pogrupowała odpowiedzi na zadane pytania/wątpliwości w bloki tematyczne: małe gospodarstwa rolne, przedsiębiorczość, operacje własne LGD, operacje realizowane w partnerstwie, projekty grantowe i inne. Poinformowała również, że Ministerstwo planuje zamieścić na swojej stronie internetowej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Ponadto zwróciła uwagę, że, pomimo iż w obecnym okresie programowania nie ma obowiązku tworzenia miejsc pracy, to jednak jeśli w LSR jest wpisany wskaźnik „R.37 wzrost gospodarczy i zatrudnienie na obszarach wiejskich: nowe miejsca pracy objęte wsparciem w ramach projektów WPR”, to należy go uwzględniać podczas realizacji strategii.
Ostatnią prezentację na temat interwencji I.10.10 Infrastruktura na obszarach wiejskich oraz wdrożenie koncepcji inteligentnych wsi wygłosił pan Bogdan Pomianek, Zastępca Dyrektora Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oprócz omówienia szczegółów na temat ww. interwencji wspomniał o pracach grupy roboczej ds. wdrażania koncepcji inteligentnych wsi działającej przy Komitecie Monitorującym PS WPR. Grupa opracowała propozycje kryteriów wyboru projektów w 3 obszarach:
- Oddziaływanie projektu na rozwój miejscowości oraz kompleksowość rozwiązań,
- Wykorzystywanie technologii cyfrowych, innowacyjnych rozwiązań oraz wiedzy i badań,
- Zarządzanie projektem i jego funkcjonowanie,
które zostaną skonsultowane z samorządami województw, a następnie przekazane na Komitet Monitorujący PS WPR.
Na zakończenie Przewodniczący GTL podsumował spotkanie i podziękował uczestnikom za aktywny udział.
Przyjęte podczas posiedzenia dokumenty
Regulamin Grupy tematycznej do spraw podejście LEADER
Uchwała nr 1 w sprawie przyjęcia Regulaminu Grupy tematycznej do spraw podejścia LEADER
Strona poświęcona działaniom Grupy tematycznej do spraw podejście LEADER — otwórz.