
Ze względu na wymóg pogodzenia licznych interesów zainteresowanych stron, leśnictwo staje się coraz bardziej złożone. Kwestie zmian klimatu, sekwestracji dwutlenku węgla, ochrony bioróżnorodności, rozwoju obszarów wiejskich i adaptacyjnego zarządzania ekosystemem są prawdziwym wyzwaniem.
Na drodze transformacji energetycznej lasy są postrzegane jako ważne źródło bioenergii, a w ramach zielonej gospodarki powinny w wystarczającym stopniu dostarczać nam surowców. Produkty i usługi związane z leśnictwem zaspokajają wiele potrzeb ekologicznych, społecznych i ekonomicznych oraz są adresowane do różnych grup interesów, osób i organizacji. Liczba interesariuszy gospodarki leśnej stale rośnie, przekraczając granice terytorialne, społeczne, gospodarcze i polityczne.
Niemniej jednak, a może właśnie z tego powodu, oczekiwania społeczne i obyczaje uległy w ostatnich latach znacznym zmianom. Leśnictwo częściowo utraciło mandat społeczny do prowadzenia działań oraz, z uwagi na złą sławę wynikającą z prowadzonej wycinki drzew i hermetycznego nastawienia, swą pozycję do prowadzenia konsultacji dotyczących użytkowania gruntów. Pytanie więc — w jaki sposób leśnictwo może odzyskać zaufanie? Odpowiedzią może być edukacja dotycząca leśnictwa, która powinna dysponować sprzętem i prezentować odpowiednie podejście do tego wyzwania.
Edukacja na temat leśnictwa ma długą historię i znacznie się zmieniła: w przeszłości skoncentrowana na gospodarce leśnej, obecnie kładzie nacisk na zarządzanie zasobami naturalnymi dla uzyskania i podtrzymania cennych relacji między ludźmi a ekosystemami.
W jaki sposób szkolnictwo może pomóc sprostać współczesnym wyzwaniom związanym z praktyką leśną?
W jaki sposób obecne i przyszłe potrzeby społeczne powinny być uwzględniane w edukacji leśnej i jej programach nauczania?
Aby przekształcić system edukacji, należy podjąć stosowne wysiłki koordynujące i łączące odpowiednie instytucje i zainteresowane strony. Wspólny wysiłek wszystkich interesariuszy wydaje się być konieczny do zmiany istniejącego modelu, tak by nowy uwzględniał programy i szkolenia, które lepiej wyszkolą przyszłych leśników.
Organizatorzy oczekują wkładu studentów, nauczycieli i pracowników administracyjnych dotyczącego tych kwestii:
- Aktualnych problemów w wyższym szkolnictwie leśnym i technik radzenia sobie z nimi.
- Rzeczywistej i oczekiwanej roli, jaką edukacja z zakresu leśnictwa odgrywa w społeczeństwie dziś i w przyszłości.
- Badań nad programami kształcenia dla leśnictwa na poziomie wyższym w celu spełnienia wymagań interesariuszy.
- Oczekiwań wobec szkolnictwa wyższego ze strony polityków i praktyków leśnych.
- Zmian w programach nauczania dla leśnictwa wyższego, doświadczeń w nauczaniu i uczeniu się, narzędzi i strategii zaspokajania potrzeb społecznych.
- Rozwoju programu studiów wyższych w zakresie leśnictwa w kontekście potrzeb społecznych i kwestii globalnych.
- Umiejętności integrowania i rozpowszechniania wiedzy wykraczającej poza granice dyscyplin w programach nauczania leśnictwa wyższego.
- Łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu jako głównych zagadnień w programach nauczania leśnictwa na poziomie szkolnictwa wyższego.
- Przedstawienia perspektyw studiów wyższych w zakresie leśnictwa, różnych organizacji.
Dołącz do wydarzenia i prześlij zgłoszenie do 5 lutego 2024 roku! Po szczegóły dotyczące uczestnictwa w wydarzeniu zapraszamy na stronę organizatorów:
Źródło: strona wydarzenia [tłum. własne]