|

Konferencja SILVA 2024 — gospodarka leśna wobec społecznych oczekiwań

Ze względu na wymóg pogodzenia licznych interesów zainteresowanych stron, leśnictwo staje się coraz bardziej złożone. Kwestie zmian klimatu, sekwestracji dwutlenku węgla, ochrony bioróżnorodności, rozwoju obszarów wiejskich i adaptacyjnego zarządzania ekosystemem są prawdziwym wyzwaniem.

Na drodze transformacji energetycznej lasy są postrzegane jako ważne źródło bioenergii, a w ramach zielonej gospodarki powinny w wystarczającym stopniu dostarczać nam surowców. Produkty i usługi związane z leśnictwem zaspokajają wiele potrzeb ekologicznych, społecznych i ekonomicznych oraz są adresowane do różnych grup interesów, osób i organizacji. Liczba interesariuszy gospodarki leśnej stale rośnie, przekraczając granice terytorialne, społeczne, gospodarcze i polityczne.

Niemniej jednak, a może właśnie z tego powodu, oczekiwania społeczne i obyczaje uległy w ostatnich latach znacznym zmianom. Leśnictwo częściowo utraciło mandat społeczny do prowadzenia działań oraz, z uwagi na złą sławę wynikającą z prowadzonej wycinki drzew i hermetycznego nastawienia, swą pozycję do prowadzenia konsultacji dotyczących użytkowania gruntów. Pytanie więc — w jaki sposób leśnictwo może odzyskać zaufanie? Odpowiedzią może być edukacja dotycząca leśnictwa, która powinna dysponować sprzętem i prezentować odpowiednie podejście do tego wyzwania.

Edukacja na temat leśnictwa ma długą historię i znacznie się zmieniła: w przeszłości skoncentrowana na gospodarce leśnej, obecnie kładzie nacisk na zarządzanie zasobami naturalnymi dla uzyskania i podtrzymania cennych relacji między ludźmi a ekosystemami.
W jaki sposób szkolnictwo może pomóc sprostać współczesnym wyzwaniom związanym z praktyką leśną?
W jaki sposób obecne i przyszłe potrzeby społeczne powinny być uwzględniane w edukacji leśnej i jej programach nauczania?
Aby przekształcić system edukacji, należy podjąć stosowne wysiłki koordynujące i łączące odpowiednie instytucje i zainteresowane strony. Wspólny wysiłek wszystkich interesariuszy wydaje się być konieczny do zmiany istniejącego modelu, tak by nowy uwzględniał programy i szkolenia, które  lepiej wyszkolą przyszłych leśników.

Organizatorzy oczekują wkładu studentów, nauczycieli i pracowników administracyjnych dotyczącego tych kwestii:

  • Aktualnych problemów w wyższym szkolnictwie leśnym i technik radzenia sobie z nimi.
  • Rzeczywistej i oczekiwanej roli, jaką edukacja z zakresu leśnictwa odgrywa w społeczeństwie dziś i w przyszłości.
  • Badań nad programami kształcenia dla leśnictwa na poziomie wyższym w celu spełnienia wymagań interesariuszy.
  • Oczekiwań wobec szkolnictwa wyższego ze strony polityków i praktyków leśnych.
  • Zmian w programach nauczania dla leśnictwa wyższego, doświadczeń w nauczaniu i uczeniu się, narzędzi i strategii zaspokajania potrzeb społecznych.
  • Rozwoju programu studiów wyższych w zakresie leśnictwa w kontekście potrzeb społecznych i kwestii globalnych.
  • Umiejętności integrowania i rozpowszechniania wiedzy wykraczającej poza granice dyscyplin w programach nauczania leśnictwa wyższego.
  • Łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu jako głównych zagadnień w programach nauczania leśnictwa na poziomie szkolnictwa wyższego.
  • Przedstawienia perspektyw studiów wyższych w zakresie leśnictwa, różnych organizacji.

Dołącz do wydarzenia i prześlij zgłoszenie do 5 lutego 2024 roku! Po szczegóły dotyczące uczestnictwa w wydarzeniu zapraszamy na stronę organizatorów:

Tutaj!


Źródło: strona wydarzenia [tłum. własne]