|

Wkład WPR w rozwój obszarów wiejskich – opublikowano badania!

Komisja Europejska opublikowała nowe badanie analizujące wkład funduszy UE w rozwój obszarów wiejskich oraz nową ocenę wpływu programu LEADER na zrównoważony rozwój terytorialny.

Oba raporty podkreślają znaczący wpływ Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) na zaspokajanie potrzeb obszarów wiejskich i realizację długoterminowej wizji dla obszarów wiejskich.


Pierwsze badanie  (The study on funding for EU rural areas) analizuje szczególną rolę WPR w latach 2014-2022 wraz z rolą innych funduszy UE ukierunkowanych na obszary wiejskie w okresie polityki spójności 2014-2020. Ponadto badanie zapewnia perspektywiczne spojrzenie na okres WPR 2023-2027. 

Pobierz raport nr 1 (wersja anglojęzyczna) 


Drugi raport (Evaluation of the impact of LEADER towards the general objective “Balanced Territorial Development) analizuje, w jaki sposób LEADER przyczynia się do rozwoju lokalnego, a także jego wartość dodaną pod względem zwiększania kapitału społecznego, lokalnego zarządzania i wyników projektów na obszarach wiejskich w Europie. 

Pobierz raport nr 2 (wersja anglojęzyczna)

Wnioski z oceny

Badanie wykazało, że jakość wdrażania LEADERa ma wpływ na zdolność LEADERa do osiągania wyników. W szczególności im bardziej stosowane jest siedem zasad metody LEADER, tym lepsze są wyniki — zwłaszcza w zakresie poprawy współpracy między różnymi szczeblami zarządzania i zaspokajania lokalnych potrzeb społecznych. Podejście oddolne, metody partycypacyjne, budowanie potencjału wśród podmiotów lokalnych, działania animacyjne i facylitacyjne prowadzone przez LGD oraz tworzenie sieci kontaktów wydają się być najważniejszymi elementami skuteczności LEADERa.

  • Wkład LEADERa należy oceniać zgodnie z jego lokalną skalą i niewielkimi zasobami przeznaczonymi na niego (2% budżetu WPR). W ramach LEADERa realizowane są małe projekty, dlatego też środki uzupełniające (WPR, inne środki unijne lub krajowe) mają zasadnicze znaczenie dla sprostania wyzwaniom wielu obszarów wiejskich w UE. 
  • Wartość dodana LEADERa, taka jak budowanie kapitału społecznego, wzmacnianie lokalnego zarządzania i realizacja ulepszonych projektów, musi być w większym stopniu uwzględniana w polityce przez interesariuszy LEADERa. Planowanie, monitorowanie i ewaluacja LEADERa powinny uwzględniać wartość dodaną LEADERa, w tym korzyści niematerialne.
  • W przyszłości można rozważyć bardziej przyjazne dla innowacji zasady (np. mniej rygorystyczne wymogi dotyczące trwałości i powodzenia projektów) oraz lepsze powiązania między LEADERem a ekosystemami badań i innowacji w celu promowania bardziej innowacyjnych projektów. 
  • Współpraca jest źródłem uczenia się i wymiany wiedzy dla społeczności lokalnych. Tworzenie sieci kontaktów na poziomie regionalnym, krajowym i unijnym zapewnia dużą wartość i należy zachęcać wszystkie LGD do udziału w tym procesie.
  • Nadal istnieją pewne obszary wymagające poprawy w celu dalszego uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych i złożoności, w szczególności w zakresie mechanizmu realizacji i wielopoziomowego zarządzania. Jest to jednak w dużej mierze kwestia państw członkowskich i regionów. Ponadto należy dalej badać sposoby upraszczania wielofunduszowego finansowania LEADER/CLLD i współpracy.
  • Należy wspierać i lepiej monitorować zaangażowanie młodych ludzi i kobiet w organach decyzyjnych związanych z LEADERem.

Wyciągając wnioski z tego raportu, w ramach WPR 2023-2027 jeszcze bardziej usprawniono monitorowanie i ocenę. Koncepcja wartości dodanej LEADER okazała się dobrym podejściem do oceny LEADERa. W związku z tym państwa członkowskie przekażą odpowiednie dane na poziomie obszaru LGD i zbadane zostaną praktyczne sposoby oceny wartości dodanej LEADERa, w szczególności w krajowych sieciach WPR.