Baza Grup Operacyjnych EPI

Pradawne Ziarno

Innowacje w uprawie, przetwórstwie i wprowadzaniu na rynek pierwotnych form pszenic okrągłoziarnowej i perskiej o podwyższonej wartości odżywczej

Opracowano nowe technologie uprawy pierwotnych form pszenic okrągłoziarnowej i perskiej w systemie niskonakładowym integrowanych i ekologicznym. Powstały one w oparciu o ścisłe doświadczenia polowe, w których wykonano ocenę planowania, zachwaszczenia, porażenia przez choroby i występowanie szkodników w zależności od testowanych czynników agrotechnicznych. 


Opracowano nowe procesy produkcji i innowacyjne produkty – chleby, makaron i płatki z przerobu ziarna pszenicy okrągłoziarnowej i perskiej. Produkty te charakteryzują się podwyższoną wartością odżywczą, głównie dzięki unikalnym cechom gatunkowym oraz niestosowaniu przemysłowych środków produkcji w produkcji ekologicznej. 


Opracowano nową metodę marketingu, dotycząca wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów z pszenic okrągłoziarnowej i perskiej o podwyższonej wartości odżywczej, której podstawa jest:

  1. budowanie świadomości i rozpoznawalności marki poprzez opracowanie i promowanie wspólnego logotypu dla nowych produktów, mające na celu nadanie im nowego, rozpoznawalnego wizerunku;
  2. adres strony www i konto na Facebooku;
  3. wspólne dla rolników, przetwórców, jednostek naukowych i doradczych działania promocyjne;
  4. badanie rynku, analiza potrzeb i preferencji konsumentów, dająca możliwość lepszego dostosowania produktów do oczekiwań odbiorcy.

Główne korzyści z realizacji projektu

W wyniku realizacji operacji opracowano nowe technologie uprawy pszenicy okrągłoziarnowej i perskiej: niskonakładową integrowaną oraz ekologiczną. Dzięki temu rolnicy otrzymali kompleksową informację nt. optymalnych parametrów agrotechnicznych, sprzyjających wysokiej produktywności roślin jak i jakości uzyskiwanego plonu. 

Opracowano nowe produkty z pszenicy okrągoziarnowej i perskiej (chleb, makaron, płatki) i technologie ich wytwarzania. Produkty te charakteryzują się pożądanymi przez konsumentów cechami: podwyższoną wartością odżywczą i wyróżniających się smakiem. Wykorzystane mogą być nie tylko gotowe technologie produkcji, ale również charakterystyka parametrów fizykochemicznych i organoleptycznych określających wartość technologiczną ziarna i mąki z pszenicy okrągłoziarnowej i perskiej do tworzenia nowych rodzajów produktów. Osiągnięte w projekcie rezultaty dają przetwórcom możliwość poszerzenia oferty przetwórstwa rolno-spożywczego a konsumentom dostęp do żywności o wysokiej jakości.

Nowa, wspólna dla członków konsorcjum (naukowców, rolników i  przedsiębiorców, instytucji samorządowych i doradczych) strategia marketingowa dla produktów z pierwotnych form pszenic ułatwi wprowadzanie na rynek produktów z pszenicy okrągłoziarnowej i perskiej o podwyższonej wartości odżywczej oraz sprzyjać będzie transferowi wiedzy i innowacji w kolejnych ogniwach łańcucha rolno-spożywczego.