Baza Grup Operacyjnych EPI

Kupuje na wsi

Innowacje w zakresie tworzenia krótkich łańcuchów dostaw i sprzedaży bezpośredniej

Cel główny operacji to wytworzenie innowacji technologicznych i organizacyjnych związanych z cyfrowymi narzędziami usprawniającymi dystrybucję żywności pochodzącej z gospodarstw rolnych w celu minimalizacji ilości pośredników pomiędzy kupującym a produkującym, ochrony środowiska, łagodzenia zmian klimatu, budowania sieci powiązań informatycznych, zwiększania konkurencyjności polskich rolników oraz dostępności danych w zakresie internetowego obrotu artykułami rolno-spożywczymi, oraz stworzenie i wykorzystanie w łańcucha dostaw technologii bezobsługowych sklepów wolnostojących do zakupów produktów rolnych.

  • Operacja obejmuje stworzenie portalu i aplikacji pod nazwą „Kupuje na wsi” posiadających szereg rozwiązań ułatwiających bezpośrednią sprzedaż produktów rolnych z gospodarstwa, oraz stworzenie i wykorzystanie technologii bezobsługowych sklepów wolnostojących pod nazwą „Rolnikomat” do zakupów produktów rolnych.
  • Innowacje będące przedmiotem operacji posiadają szereg cech pozwalających na ich wyróżnienie i na określenie atrybutów świadczących o ich wyraźnie ulepszonym lub nowym charakterze.

W celu osiągnięcia skuteczności rozwiązania prototyp będzie wytworzony na podstawie grupy rolników z województwa lubelskiego. Przy pomocy ich doświadczeń w zakresie sprzedaży detalicznej oraz doświadczeń zespołu projektowego, który uczestniczy w rozwoju jednej z największych i najstarszych platform ogłoszeń dla rolnictwa w Polsce – IGRIT.pl, zostanie wytworzona skuteczna innowacja w zakresie ułatwienia sprzedaży detalicznej bez udziału pośredników. 


Potrzeba realizacji operacji jest uzasadniona wynikami badań naukowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Potrzeba rozwoju cyfrowych platform handlu produktami rolno-spożywczymi jest sygnalizowana w wielu badaniach naukowych. 

  • Planowana operacja w dużym stopniu wpisuje się w założenia Wspólne Polityki Rolnej w zakresie rozwiązań konkurencyjnych, niskoemisyjnych oraz przyjaznych dla klimatu i odpornych na jego zmianę poprzez skupiane się na wytworzeniu innowacji związanych z ulepszeniem innowacji organizacyjnych i technologicznych wspierających rozwój krótkich łańcuchów dostaw żywności.
  • Prowadzenie sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa wpływa na ograniczenie zanieczyszczeń związanych z transportem i masową produkcją żywności. Mniejsza emisja dwutlenku węgla wpływa natomiast na ograniczenie zmian klimatu. Ponadto poprzez ułatwienie dostępu do oferty lokalnych producentów, klienci częściej mogą decydować się na wybór produktów ekologicznych i wyprodukowanych w sposób zrównoważony.
     

Działania podejmowane w ramach projektu

Planowana operacja zakłada 2 lata trwania oraz 5 etapów. W ramach operacji niektóre procesy następują po sobie, a niektóre przebiegają równolegle względem innych.

  • W ramach etapów każdy z członków konsorcjum będzie prowadził szereg działań prowadzących do wytworzenia innowacji na skutek działań badawczo-rozwojowych.
  • W trakcie realizacji operacji przeprowadzane będą badania na temat sprzedaży bezpośredniej, oczekiwań klientów względem innowacji.
  • Równocześnie prowadzone będą działania w ramach krótkiego łańcucha dostaw, prowadzenie analizy statystycznej danych jak również spotkania konsorcjalne mające na celu weryfikację określonych założeń.

Główne korzyści z realizacji projektu

Celem operacji ma być wdrożenie ulepszonych innowacji w zakresie technologii oraz metod organizacji.

Główną korzyścią operacji jest ułatwienie bezpośredniej sprzedaży produktów rolnych z gospodarstwa poprzez wytworzenie i zastosowanie rozwiązań cyfrowych oraz innowacyjnego punktu sprzedaży bezobsługowej. 


Głównymi korzyściami dla końcowych użytkowników są:  

  • zmniejszenie czasu zużywanego na utworzenie oferty detalicznej,
  • zachęcenie do podejmowania rolniczego handlu detalicznego,
  • dostęp do danych dotyczących cen detalicznych wybranych produktów rolnych i ich zmian w czasie,
  • zredukowane koszty transakcyjne oraz poszukiwania informacji,
  • ułatwiona komunikacja między klientami a dostawcami,
  • ulepszenie istniejących metod sprzedaży bezobsługowej na rynku lokalnym oraz zwiększenie pozycji marketingowej gospodarstw.

Ogół tych działań przekłada się na zwiększenie poziomu innowacyjności w branży rolnej na terenie Polski oraz zwiększenie poziomu ochrony środowiska, oraz łagodzenia efektów zmian klimatu. 

Streszczenie praktyki

Realizacja operacji będzie zakończona opracowaniem rozwiązania cyfrowego, które z powodzeniem będzie mogło zostać zastosowane przez rolnika. Cyfryzacja procesów w rolnictwie niesie potencjał do zwiększenia wydajności gospodarstw rolnych, jednocześnie wpływając na zrównoważony rozwój sektora rolnego zarówno pod kątem ekonomicznym jak i ekologicznym. Planowana operacja zakłada ulepszenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w zakresie rozwoju sprzedaży w ramach krótkich łańcuchów dostaw żywności.

  • Operacja obejmuje stworzenie portalu i aplikacji pod nazwą „Kupuje na wsi”. Ulepszeniem jest automatyzacja procesu przejścia z rynku B2B na B2C, stworzenie API z informacjami o cenie detalicznej różnych produktów rolnych i prezentacja kształtowania się cen w czasie, rozwiązanie pozwalające na generowanie kodów QR umożliwiających przekierowanie do profilu gospodarstwa, rodzaju produktów, a także dokonania zakupu, alerty w aplikacji o zbliżającym się terminie zbiorów, powiadomienia push w aplikacji mobilnej, a także narzędzie do tworzenia oznaczenia oferty rolnika w zgodzie z wymogami działania PROW współpraca tworzenie krótkiego łańcucha dostaw. Wykonanie projektu zapewni sprawny oraz szybki transfer produktu od producenta wprost do klienta. Aplikacja będzie dostępna na urządzeniach mobilnych.
  • Dostęp do portalu możliwy będzie przez przeglądarkę internetową. Sprzedaż przez Internet jest możliwym do zagospodarowania kanałem dystrybucji dla lokalnych produktów rolnych. Dlatego, planowane jest utworzenie portalu i aplikacji mobilnej, posiadającej innowacyjne funkcjonalności. Rolnik będzie mógł wykorzystać opracowane rozwiązanie cyfrowe do usprawnienia procesu sprzedaży bezpośrednio do konsumentów. Rolnicy to grupa użytkowników, którzy oczekują interfejsów takich, które nie odbiegają od powszechnych rozwiązań, a nowe funkcje prezentują za pomocą prostych w obsłudze i znajomych elementów. Niemniej jednak, platformy internetowe skierowane do specjalistów, także muszą sprostać tym oczekiwaniom.
  • Z tego względu ścieżka zakupowa zostanie możliwie najbardziej skrócona i zoptymalizowana zgodnie z zasadami UX. Zwrócona zostanie uwaga na estetyczny wygląd portalu i aplikacji. Do głównych korzyści dla rolników korzystających z rozwiązania należy zmniejszenie czasu zużywanego na utworzenie oferty detalicznej, zachęcenie do podejmowania rolniczego handlu detalicznego, dostęp do danych dotyczących cen detalicznych wybranych produktów rolnych i ich zmian w czasie, zredukowane koszty transakcyjne oraz poszukiwania informacji, ułatwiona komunikacja z klientami oraz zwiększenie pozycji marketingowej gospodarstw.
  • Strona internetowa i aplikacja mobilna dające możliwość informowania klientów za pomocą powiadomień o dostępności produktów w wybranej lokalizacji i ułatwiające kontakt pomiędzy lokalnymi dostawcami a odbiorcami, dają szereg możliwości, pozwalających na wypełnienie obecnej luki w komunikacji i sprzedaży. Wykorzystanie portalu i aplikacji pozwoli w łatwy i bez kosztowy sposób zdobyć szeroki zasięg wśród potencjalnych klientów. Realizacja projektu zapewni sprawny oraz szybki transfer żywności od producenta wprost do konsumenta.

Dodatkowe informacje

Potencjalny obszar oddziaływania rezultatu operacji wykracza poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wielu powodów.

  • Pierwszym z nich jest udostępnianie zewnętrznego API.
  • Co więcej, szereg rozwiązań organizacyjnych i marketingowych pozwoli na znaczne zwiększenie zauważalności oraz łatwości wyszukiwania polskich rolników wobec interesantów zagranicy.
  • Posiadanie profilu gospodarstwa znacznie zwiększa widoczność w algorytmach wyszukiwania Google użytkowników Internetu z krajów obcojęzycznych, co może pozytywnie wpłynąć na handel pomiędzy polskimi rolnikami a zachodnimi przetwórcami.
  • Założenia strategii Komisji Europejskiej „Od pola do stołu” wspierają konsumentów w dokonywaniu zdrowych i zrównoważonych wyborów żywieniowych, przeciwdziałać marnotrawieniu żywności. Wśród jej celów znajduje się skrócenie łańcuchów dostaw. Istnieje więc zapotrzebowanie na rozwiązania wspierające rozwój sprzedaży produktów rolnych i ograniczające ilość pośredników.
  • W przypadku sukcesu stworzonych i ulepszonych innowacji nie ma problemu, aby wypracowana i ulepszona platforma została skopiowana i wdrożona w ościennych krajach Wspólnoty powodując zwiększony poziom innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym w Unii Europejskiej. Może to być również impuls do promocji i zwiększenia sprzedaży bezpośrednio od producentów rolnych.